Jsou děti, které mateřskou školu milují. Nemají problém začlenit se do kolektivu dalších dětí a přizpůsobit se režimu mateřské školy, který je stěžejní pro úspěšné zvládání každodenních povinností v rámci školského systému.
Na druhé straně jsou děti, které každé ráno vstávají s pláčem při představě, že je čeká mateřská škola a těší se na víkend, kdy budou doma v bezpečí mezi svými hračkami a s lidmi, které mají rády. Není to o tom, že by dítě bylo rozmazlené nebo nepřizpůsobivé, jen ještě není připravené a dostatečně zralé se s nároky mateřské školy a předškolního vzdělávání vyrovnat.
Vývoj každého jedince probíhá v časové ose jinak. Některé dítě chodí již v 10 měsících, jiné v roce a půl, jedno začíná mluvit dříve, jiné později, každé dítě má své tempo učení se.
Stejné je to s předškolní zralostí. Některé dítě ve třech letech bez problémů zvládá vše, co by děti v mateřské škole měly umět, některým dětem to trvá mnohem déle.
Systém českého školství, kde je běžně 25 dětí ve třídě s jednou paní učitelkou, bohužel neumožňuje individuální přístup, který by si mnohé děti vzhledem ke svému vývoji a potřebám zejména v mladším věku zasloužily. Není v silách pedagogického pracovníka řešit trápení a bolístky jednotlivých dětí a už vůbec ne v kolektivu heterogenním, kde se společně vzdělávají děti tříleté a předškoláci. V takovém kolektivu by pedagog měl ještě věnovat zvláštní pozornost přípravě předškoláků a specifickým požadavkům předškolního vzdělávání tak, aby dítě bylo připraveno k zápisu do první třídy základní školy.
Otázkou tedy zůstává, kdy je dítě připravené začít mateřskou školu navštěvovat?
Jako rodič se toho mnoho na toto téma nedozvíte, protože kdy a zda vůbec dát dítě do mateřské školy záleží pouze na vašem rozhodnutí.
Jak poznám, že je dítě na vstup do mateřské školy dostatečně zralé?
Se vstupem do základní školy je to trochu jiné. Během let v mateřské škole vám jako rodiči může dát pedagog zpětnou vazbu, co vaše dítě umí, neumí, co zvládá a co ne a jaká je jeho školní zralost. Pedagog mateřské školy může navrhnout vašemu dítěti odklad školní docházky, stejně tak pedagog v základní škole u zápisu do první třídy. I v tomto případě je rozhodnutí samozřejmě na vás jako rodiči, ale můžete se rozhodnout na základě nějaké zpětné vazby ve vztahu k vašemu dítěti.
Při nástupu do mateřské školy to bohužel takto nefunguje. Přitom se jedná o stejně důležitý možná ještě mnohem zásadnější krok v životě vašeho dítěte, které se najednou ocitá úplně samo v kolektivu cizích lidí. Musí se prakticky okamžitě přizpůsobit režimu mateřské školy, musí být v mnoha ohledech samostatné, protože v kolektivu 25 dětí s jednou max. dvěma učitelkami není prostor ani čas řešit, že dítě něco nezvládá.
Přemýšleli jste někdy nad tím, jak jste se cítili při nástupu do mateřské školy vy jako děti? Co se ve vašem životě změnilo? Jaké překážky jste museli překonávat? S čím jste si museli poradit? Zda byl někdo, na koho jste se mohli obrátit, aby vám pomohl?
Jaké jsou vaše vzpomínky na mateřskou školu? Pamatujete si spíš ty hezké okamžiky mezi partou vrstevníků nebo ve vás naopak zůstaly vzpomínky, kdy jste něco nezvládali a měli pocit, že jste na to úplně sami, ztracení bez máminy laskavé náruče, s pocitem smutku, samoty a beznaděje?
V našem školském systému nikdo nezkoumá, zda je dítě zralé pro vstup do mateřské školy, protože povinné předškolní vzdělávání je u nás až v posledním roce před nástupem do základní školy.
Tím, že mnoho rodičů ani neví, co jeho dítě v mateřské škole čeká, tak je pro něj pak velmi obtížné své dítě na vstup připravit. Ano, existují seznamy požadavků, co by vaše dítě mělo umět a seznamy věcí, které dítě do školky potřebuje. Ale to, zda je vaše dítě připravené na to, co se za dveřmi školky děje, řeší málokdo.
Mateřská škola je vzdělávací instituce, tudíž má povinnost dle školního vzdělávacího plánu děti vzdělávat a učit. Jedná se o školské zařízení s pevně nastavenými pravidly stejně jako ve škole. Každá činnost má svůj pevně ohraničený čas a jedinec se vždy musí přizpůsobit většině. A to je důležité si uvědomit. V systému našeho školství není prostor ani čas na individuální potřeby dítěte, což vyplývá ze situace velkého počtu dětí ve třídách.
Velice křehké jsou v tomto ohledu nejmladší děti mezi 2. a 4. rokem života, které dnes již běžně mateřské školy navštěvují a pro které je přechod z domácího prostředí do nového prostředí mateřské školy mnohdy velmi náročný.
Pro představu vám uvedu příklad z běžné praxe, kdy tříleté dítě je před nástupem do mateřské školy zvyklé spát např. hodinu dopoledne, protože velmi brzy vstává a pak chodí spát ještě i odpoledne. S nástupem do mateřské školy se pak úplně změní jeho dosavadní biorytmus. Ve školce se chodí spát vždy až po obědě, a tak se takovým dětem stává, že už v deset hodin jsou velmi unavené, nemají chuť cokoliv dělat a nejraději by si lehly do postýlky.
Proto bývají děti s nástupem do školky plačtivé, náladové nebo bojácné.
My totiž téměř ze dne den převrátíme dětem jejich dosavadní denní režim a všechno to, na co byly děti do té doby zvyklé, je rázem pryč.
S nástupem do školky se dítě musí přizpůsobit pevnému řádu a požadavkům, a to vždy nějakou dobu trvá. U někoho probíhá adaptace rychleji, u někoho pomaleji, což je zcela běžný jev. Každé dítě je přeci jiné, a tak je potřeba k tomu s tímto vědomím přistupovat a nesrovnávat je s ostatními vrstevníky.
Proto je velmi důležité, věnovat přípravě dítěte na vstup ať už do jeslí, dětské skupiny nebo mateřské školy zvláštní pozornost. Jedná se přeci o jeho první vykročení z bezpečí domova do velkého světa. A to není vůbec jednoduché. Je to stejné, jako když dospělý např. změní zaměstnání a ocitá se úplně v novém prostředí mezi novými lidmi a pořádně neví, co ho čeká.
Jak své dítě můžete v této životní etapě podpořit, co je důležité a na co si dát pozor se dozvíte v mém eBooku „Šťastné dítě aneb to nejdůležitější ve výchově předškoláka“.